Meny

05 jul 2012

Företagsreportage

Vi presenterar månadens gästspelare

Till det här nyhetsbrevet har vi bjudit in medieentreprenören Jan Wifstrand som dessutom ska vara moderator på Tillväxtdagen den 16 mars 2012. Läs om hans tankar kring företagare och omvärlden.

Vem gör företagare till hjältar?

Jo, visst, det händer. Det hålls ju till exempel en eller annan näringslivsgala där det delas ut litet priser och så.

Men det är inte det jag syftar på.

Det märkvärdiga tillståndet i samhället är att just de personer, just de entusiaster som slutade räkna arbetstimmar eller lön för 20-30 år sedan, eller för ett par månader sedan, just dessa får sällan eller aldrig ett omnämnande. Och då talar vi om dem som ser till att Sverige går runt, skapar jobb, exportintäkter och skatteintäkter för det offentliga.
 
Idag finns till exempel inget politiskt parti som reellt talar företagarens intresse. Det ses inte som politiskt lönsamt, kategorin är för liten och har för svagt politiskt engagemang. Näringslivets organisationer kämpar på, men villar alltför ofta bort sig i enskilda procentdiskussioner, som om en marginellt sänkt avgift skulle vara den stora skillnaden.

Det vi behöver är en helt ny syn på företagaren, den man eller kvinna som idag bara kontaktas av en enda aktör när han eller hon drar igång. Skatteverket brukar ju inte missa att skörda innan det har såtts. Övriga ser inte betydelsen av det den lille entreprenören skapar.

Illa, riktigt illa är det i medierna. När jag kollar en av mina lokala tidningar idag på morgonen ser jag en stor artikel om företaget i emballageindustrin som oväntat konkar. Samma lokaltidning skulle aldrig upptäcka det företag som under det senaste året anställt lika många som nu berörs av den aktuella konkursen. Man varken ser eller vill se det positiva, kreativa framåtsyftande i näringslivet.

Men gör det själv då, tycker du, läsaren som undrar vad jag menar.
Just det. Det har jag gjort i tolv år nu, drivit en nyhetstjänst som rapporterar om företag och företagare även när det går bra.

Nej, vi är ingen PR-firma. Vi är ett gäng som driver en nyhetsbyrå som ser det andra inte vill eller orkar se. I dagens medievärld borde 90 procent av aktörerna skämmas över sin näringslivsbevakning, som nästan inte finns. Det folk gör 10-12 timmar om dagen existerar inte i flertalet mediers värld. Man måste väl inte heta Peter Settman eller Boris Lennerhov för att uppmärksammas för sitt entreprenörskap?

JAN WIFSTRAND, moderator och VD för nyhetsbyrån Rapidus


Länkar och relaterat material

Företagets webbplats

Har du goda nyheter?

Går det bra för företaget? Har du tips om andra positiva näringslivsnyheter? 

Skicka pressinformation eller en e-post till webbredaktören.