Meny

25 apr 2019

Pressmeddelande

Positivt trendbrott för turismen och besöksnäringen i Halmstad

Halmstads popularitet som besöksmål ökar igen. Under 2018 ökade antalet övernattningar i kommersiella boendeanläggningar med nio procent jämfört med 2017. Allra mest ökade de internationella gästnätterna i Halmstad under 2018, med 28 procent. Gästnätterna i Halmstad ökade mer än i Halland i stort (+4,8%) och Sverige i stort (+3,7%).

2018 blev ett positivt trendbrott för turismen och besöksnäringen i Halmstad. Under året noterades drygt 728 000 gästnätter på hotell, campingar och vandrarhem i Halmstads kommun. Det är det bästa resultatet som uppmätts sedan gästnätter börjades mätas i Halmstad 2008.

Halmstads popularitet som besöksmål ökar igen. Under 2018 ökade antalet övernattningar i kommersiella boendeanläggningar med nio procent jämfört med 2017. Allra mest ökade de internationella gästnätterna i Halmstad under 2018, med 28 procent. Gästnätterna i Halmstad ökade mer än i Halland i stort (+4,8%) och Sverige i stort (+3,7%).

- Vi är otroligt glada över resultatet, det är ett bevis på att Halmstad har tagit ett stort kliv i rätt riktning. Det ger oss ett starkt utgångsläge 2019 och vi kommer arbeta stenhårt för att skapa långsiktig och hållbar utveckling av destinationen Halmstad, tillsammans med alla företag som är med och skapar den, säger Lina Siljegård, tf VD Destination Halmstad och tillväxtdirektör i Halmstads kommun.

Ökningen är genomgående för boendeformerna hotell, campingar och vandrarhem i kommunen. Den varma, soliga och långa sommaren och Kattegattledens internationella genombrott lyfte övernattningarna under högsäsongen. Samtidigt ökade gästnätterna även under övriga delar av året. Idrottsevenemangen lag-VM i bordtennis och VM i styrkelyft hade en klar effekt, och bidrog inte minst med internationella gästnätter.

Under de senaste åren har Halmstads besöksnäringsföretag och offentliga organisationer kraftsamlat för att öka turismen och tagit fram en gemensam besöksnäringsstrategi, ”Strategi 2030”, för att skapa långsiktig och hållbar utveckling. Projektet leds av Destination Halmstad.

- Halmstad har stor potential att fortsätta växa som destination, men det krävs att alla parter arbetar tillsammans. Då ger det också väldigt positiva effekter för hela Halmstad. En plats man vill besöka blir också en plats där man vill bo, eller etablera företag, säger Lina Siljegård.

Gästnattstatistiken tas fram av Statistiska Centralbyrån på uppdrag av Tillväxtverket.