Meny

16 apr 2019

Företagsnyhet

Tillväxt i fokus på Högskolan i Halmstad

Vilken dag! Vilket engagemang! Här möttes företag, studenter och kommuner för att prata tillväxt med varandra. Hur gör vi idag? Vad kan vi göra bättre? Vad är nästa steg?

Den viktigaste gemensamma nämnaren var att företagare fick träffa andra företag som är i tillväxtfas. Det finns ett behov av att kunna prata med varandra om vilka problem och möjligheter som kan uppstå i processen. Den här förmiddagen blev verkligen fullmatad med nätverkande och inte minst med många praktiska exempel från de kompetenta föreläsarna.

Tillväxt på Tillväxtarenan

Från början hade vi 60 platser, men den stora efterfrågan gjorde att vi fick utöka till 100. Syftet med dagen var ju att stimulera till tillväxt i våra små och medelstora företag genom att skapa en mötesplats för erfarenhetsutbyte och inspiration. Och då ska ju så många som möjligt få chansen att delta. Vi passade även på att bjuda in studenter från Högskolan i Halmstad - de står ju för kompetenstillväxten.

Sammanfattningsvis kan vi säga att det var timmar fyllda av dynamik och initiativ. Alla deltog aktivt och engagerat. Inte minst i de avslutande fördjupningsblocken. Det var många som stannade kvar även efter programmet var slut. Det märktes tydligt att det finns ett behov för tillväxtföretag att träffas. - När blir nästa tillfälle? Var en återkommande fråga.

Tillväxtarenan arrangerades av Halmstads kommun – Näringsliv och Connect Väst tillsammans med Laholm, Falkenberg, Hylte och Högskolan i Halmstad.

TILLVÄXTARENANS PROGRAM

Förmiddagen inleddes med att deltagande kommuner berättade om vad som är på gång, hur man jobbar med tillväxtfrågor idag och framåt.

Agneta Olsson, grundare av Chair Management Hur den rebelliske entreprenören kan skapa företag i världsklass.
Mathias Frenzel, initiativstagare Öppna företag. Kan öppenhet, inkluderande företagskultur och ställningstagande attityd i företaget leda till konkurrensfördelar?
Erik Blomberg, vd, Eleiko Group: Hur lyckas man med varumärkesbyggnad och marknadsföring i en föränderlig värld?
Svante Andersson, professor i företagsekonomi vid Högskolan i Halmstad: Vissa företag är redan från starten internationella. Vad är orsaken till detta och är det en framgångsrik strategi?
Anita A´son-Strandahl från Styrelseakademin, Pelle Nilsson, vd på GN Transport, och Nicolas Hassbjer, grundare av HMS. Så skapar du framgångsrika företag genom extern styrelsekompetens.

DESSUTOM: UTVECKLANDE FÖRDJUPNINGSBLOCK

Nyttan av ett starkt varumärke: Catrin Sjölin och Robert Kirtley, hstd.
Konsten att rekrytera rätt medarbetare: Carl Mårtensson och Carina Nyberg, One Partner Group.
Om konsten att matcha Styrelseinsikt och målstyrning genom kpi:er: Andreas Johansson, KPMG och Anita A´son-Strandahl, Styrelseakademin.
Motivera, bygg team och var en attraktiv arbetsgivare: Agneta Olsson, Chair Management.

Arrangörer: Connect Sverige och Halmstads kommun - Näringsliv