Meny

11 mar 2019

Företagsreportage

Smaka på Nissan med en "Kall(e)SUP"? Ja, det är en av alla idéer som genomförs i Halmstad

I det här Företagarporträttet möter du Kalle Svensson som är entreprenören bakom Kite-Kalle. Med huvudet fullt av idéer står det sällan still i verksamheten. Jag gillar när det händer saker, säger Kalle Svensson, som gärna samarbetar för att göra Halmstad till en levande turiststad.

Företag: KITEKALLE.
Grundat: 2009.
VD: Kalle Svensson.
Verksamhet: Kite, SUP och cykel – uthyrning, försäljning och kurser.
Antal anställda: 20 stycken under högsäsong.
Omsättning: 3 miljoner SEK.

Det började med Kalles passion för kitesurfing, och efter en instruktörskurs i sporten startade han 2009 det som då var en hobbyverksamhet med kitekurser och en butik. Sedan dess har Kite-Kalle växt stadigt med många olika projekt och aktiviteter.

Champagne och Kitesurfing-camp för tjejer

– Utöver kitesurfing har vi också Stand up Paddle, SUP, och fatbikes. Verksamheten består av kurser, uthyrning och försäljning, men vi gör också många olika event och läger. Vi har till exempel Champagnetur och En smak av Nissan på SUP-bräda, som ger deltagarna möjligheten att stanna till på utvalda restauranger längs paddelturen i NIssan för mat och dryck. Vi har också kitesurfing-camp för tjejer tillsammans med Steninge kuststation, ett forum för att skapa plats och utrymme för fler tjejer inom sporten.

Idéerna är många och en av Kalles stora drivkrafter är att få saker att hända, och mer än gärna i samarbete med andra företagare.

– Jag tycker att det är väldigt kul att kunna paketera och erbjuda något lite annorlunda för kunden, något som de inte hade kunnat göra på egen hand. När vi kliver ur vår egna lilla bubbla och hittar samarbeten kan vi göra något kul tillsammans och på så vis göra Halmstad attraktivt för både de som bor här och de turister som besöker staden.

Utveckling genom bra samarbeten inom turistnäringen

Som företagare inom turist-och besöksnäringen finns det en hel del samarbeten att dra nytta av, exempelvis genom Besöksnäringsstrategin 2030.

– Vi har ett bra samarbete inom turistnäringen både på kommunal och regional nivå, bland annat genom Halmstads Näringsliv. Besöksnäringsstrategin är ett sådant projekt som jag blivit inbjuden att delta i, och att få vara med och sätta målen för hur vi får mer besökare är väldigt kul. Jag har även en kontakt på Halmstads näringsliv som jag bollar nya projekt och idéer med vilket är värdefullt, dessutom deltar vi regelbundet i de utbildningar och nätverksträffar som erbjuds.

Kalles förmåga att skapa samarbete har gynnat honom i sitt företagande och han tror starkt på att alliera sig med människor som är bättre än en själv och har med tiden lärt sig vikten av att delegera och prioritera.

– Att starta företag tar tid, du måste vara beredd på att lägga ner mycket tid och energi. Se till att du får fokusera på det du är bra på och tycker är kul, och omge dig med människor som kan det du inte kan. Ta hjälp med det du tycker är svårt och var inte rädd för att misslyckas.

När Kalle blickar framåt finns det många möjligheter

– Jag har svårt att sitta still och tycker att det är väldigt kul att dra igång grejer. Jag har alltid varit bra på att se möjligheter, när vi började med SUP 2011 skakade alla på huvudet. Det var ingen som fattade grejen, men förra året var det över 4 000 som hyrde våra SUP-brädor. Det är fantastiskt kul att ge människor upplevelser och det vill jag fortsätta med. I framtiden ser jag Kite-Kalle som en franchise som finns på ännu fler platser runt om i Sverige.

Text: Emelie Andersson, Oh My
Foto: Patrik Ljungman, Oh My

Det är mycket nu - Sverigepremiär står på schemat

Bara sedan det här reportaget skrevs så har denna kreativa entreprenör hunnit paketera ännu mer upplevelser för invånare och besökare. Allt bygger på samarbete med andra entreprenörer.

Vad sägs om en Fatbike beach tour? Du utgår från KiteKalle, cyklar utmed Prins Bertils stig via Tylösand och till Riccardos. Den 14 mars blir det Sverigepremiär för en annan variant av Fatbike beach tour. Du cyklar på stranden, från Båstad till Varberg. Det är en sträcka på cirka 16 mil som fördelas på fyra dagar med stopp för mat och sömn. Och den 26 maj lanseras Smaka på Kattegattleden, en smakrunda med cykel, genom de halländska kommunerna. Ja, det här var en liten "avsmakningsmeny" på vad en entreprenör från Halmstad kan bidra med för att stärka besöksnäringen i Halmstad och Halland, med omnejd.

Länkar och relaterat material

Har du goda nyheter?

Går det bra för företaget? Har du tips om andra positiva näringslivsnyheter? 

Skicka pressinformation eller en e-post till webbredaktören.