Meny

13 sep 2018

Företagsreportage

5 snabba frågor till Nicoline. En UF-företagare som blivit "bara" företagare.

I våras avslutade Nicoline sitt UF-företag som hon drev tillsammans med ytterligare två tjejer. Men hur gick det sen? Jo, hon fortsatte med företagandet. Ung Företagsamhet gör verkligen skillnad!

I vår serie företagarporträtt som vi kallar för "5 snabba" presenterar vi denna gång Nicoline Barfod Koefoed. Hon inledde sin företagarbana som UF-företagare på Aspero i Halmstad. Idag har hon flyttat hem till Danmark, närmare bestämt Köpenhamn. Där har hon numera sitt danskregistrerade företag Nicoline Copenhagen.

UF lär dig tackla utmaningar

Nicoline som har en bakgrund som bordtennisspelare på hög nivå pluggade på Aspero mellan 2015-2018. UF-företaget drev hon tillsammans med två andra tjejer 2017/2018.

Som UF-företagare får du lära dig att tackla utmaningar. Uppdraget från UF-läraren var att hitta en idé som löser ett problem, och komma på en produkt till på måndag. Helgen var räddad.

Nicoline kom på idén när hon noterade hårtofsen som satt på handleden. Går det att hitta en lösning som gör att hårtofsen inte stryper blodtillförseln samtidigt som det ser snyggt ut?

Från idé till försäljning

Tjejerna i UF-företaget Brilliant Bracelet kontaktade ett 10-tal svenska företag men fick tyvärr inte napp. Men de fick hjälp av ett danskt företag som hjälpte dem vidare med en kontakt med en leverantör i Thailand.

Nästa steg var att skicka en skiss. En prototyp skickades tillbaka. Det tog cirka två och en halv månad fram till färdig produkt. Det var i slutet på november/början på december. Äntligen kunde försäljningen börja!

Tjejerna i UF-företaget var igång sent eftersom de gjorde något nytt, men när de väl fick hem armbanden sålde de mer än de andra. Första försäljningsstället var Wapnö julmarknad.

I mitten av maj, efter SM i Ung Företagsamhet lades UF-företaget ner. UF-året blev extra speciellt tack vare att de gick vidare till SM. De kom 2:a i kategorin Årets UF-företag och var bland de 10 bästa i kategorin Årets vara. Brilliant Bracelet UF vann båda kategorierna i Halland.

Tack vare UF blev det ett riktigt företag

Innan SM var UF-företagandet bara ett skolprojekt, efter SM öppnades ögonen för möjligheten med eget företag. Så veckan efter studenten, den 16 juni registrerades företaget i Danmark.

Denna 20-åriga ambitiösa tjej bor nu i Köpenhamn, pluggar Business Administration and Sociology - på engelska. En utbildning på sammanlagt fem år. Hon pratar danska, svenska, franska och engelska. Och hon driver sitt företag Nicoline Copenhagen parallellt med studierna. Dessutom tar hon alla snygga bilder till sin webbplats och sociala medier själv. Det ni!

Här är frågorna i 5 snabba:

1. Vad är din/ditt företags största utmaning just nu?
Att börja om efter UF-året. Du måste göra allt från början igen; hitta nya kunder, skapa ny webbplats, Facebook, Instagram, nytt nätverk. Samtidigt är uppbyggnadsskedet den roligaste tiden.

2. Hur tycker du att det är att driva företag?
Jätteroligt! Det är något jag tänkt på jättelänge så det är att det är kul att få göra det på riktigt. Att få göra något som fyller ett behov. Det är viktigt att nätverka med andra. Jag samarbetar med andra företag för att få hjälp med marknadsföringen och hjälper i min tur till med att optimera deras företag på sociala medier. Det blir win-win.

3. Vilket är ditt bästa tips till någon som vill starta eget?
Man ska välja något man brinner för oavsett om det gäller produkt eller tjänst. Och tro på att man kan lyckas. Att våga fortsätta fast det kanske inte går så bra som man hoppas vissa perioder.

4. Vilket är ditt bästa tips till någon som vill utveckla sitt företag?
Testa nya grejer. Testa ny marknadsföringsstrategi. Testa något som någon annan inte har gjort. Du kanske inte lyckas första gången, men kanske andra eller tredje gången. Våga lägga mycket tid. Och pengar om du kan.

5. Var ser du ditt företag om 5 år? (utveckling)
Då vill jag att mina armband säljs i en dansk kedja Magasin. Det är bra varumärken som säljs där. Mitt armband ska vara känt i flera länder. Min försäljning och marknadsföring sker i sociala medier. Europa är min marknad. Mitt varumärke ska kopplas ihop med exklusivitet. Det ska inte kännas billigt.

Länkar och relaterat material

Från idé till verklighet. En ny produkt.

Har du goda nyheter?

Går det bra för företaget? Har du tips om andra positiva näringslivsnyheter? 

Skicka pressinformation eller en e-post till webbredaktören.