Meny

22 jun 2018

Guldmorgonreportage

Guldmorgon before beach

150 gäster samlades i Solgårdens nybygge den 19 juni för att äta gemensam frukost och lyssna på senaste nytt från kommun och näringsliv.

Rebecca Sellergren agerade moderator med den äran. För att rädda oss från eventuella skarpa solstrålar skänkte Hotel Tylösand gulglada solglasögon till alla gäster. Christof Jeppson skänkte i sin tur en skön morgonstämning med sin musik.

Halloween, Superkommun och "nya" Solgården

På drygt en timme hann vi med en hel del nyheter. Håkan Strömqvist, vd för Halmstads Näringslivs AB berättade bland annat om det pågående näringslivsarbetet och om nya etableringar i kommunen. Kommunstyrelsens nya ordförande Jonas Bergman (M) presenterade sig på ett lättsamt sätt och avslöjade att han en gång i tiden var ett stort fan av heavy metalbandet Halloween. Där ser man! Jonas hade dessutom äran att hämta hem Halmstads senaste fina pris; Årets Superkommun 2018

Vi fick också möta nuvarande kommunchefen Henry Bengtsson som den 1 september lämnar över till vår nya kommundirektör Mattias Rossköld. Mattias berättade bland annat att han valde Halmstad som bostadsort för att vi är familjevänliga. Han siktar på att Halmstad ska fortsätta utmärka sig som en superkommun.

Elisabeth Haglund är välbekant vd på Hotel Tylösand och även 2:e vice ordförande i branschorganisationen Visita. Självklart fick vi veta mer om nybyggnationen på Solgården, vad som händer där i sommar och inte minst om hur viktig besöksnäringen är.

Viktiga livräddare och 10-årigt torn

Livräddarna gör ett fantastiskt jobb helt ideellt på sina semestrar. Det enda de kostar är mat och tak över huvudet. Det betyder cirka 1000 kronor per dygn och per livräddare berättade Karin de Michiel som är bevakningschef och Sophia Arslan, marknad & kommunikation. Kanske kan ditt företag sponsra en livräddare? De skulle bli jätteglada! Men ännu gladare blir alla badgäster på stranden som kan känna sig trygga tack vare gemensamma insatser. Mer information finns på tylosand.net. Vi fick också veta att det lutande landmärket Livräddartornet fyller 10 år. Arkitekten Lars Nilsson berättade storyn bakom bygget.

Besöksnäringen håller igång sommaren

Sist men inte minst äntrade Carina Jakobsson, projektledare på Destination Halmstad, och Kalle Svensson från KiteKalle scenen. Carina informerade om att det numera finns en besöksnäringsstrategi för Halmstads kommun som ska vara till hjälp vid utvecklingen inom besöksnäringen. Kalles företag KiteKalle är ett av alla företag som jobbar för fullt när vi andra semestrar. De ser till att det finns kul och annorlunda upplevelser för både sommargäster och hemmavarande. Vad sägs om en Champagnetur på Nissan till exempel?

Extra roligt var att det var ett helt gäng företag kopplade till besöks-, upplevelse- och turistnäringen på plats (utöver de som var på scen), bland annat: Hotel Skansen från Båstad, Crossfit Svea, Yogawave Sweden, Vilshärads Fotbollsgolf, Good Morning Hotel Halmstad, Clarion Hotel Halmstad, Hallands Matgille, Halmstad LIVE, Vinnalt Event, Bryggcaféet i Grötvik (som har ett digert sommarprogram), Hallands Travsällskap (som har Sprintermästaren - årets stora travevent från 5 juli) och Halmstad PR Event (som ordnar Sports Car Event 21 juli). Alla de här och många, många fler håller igång hela kommunen, oss och alla turister/besökare under sommaren.

Länkar och relaterat material

Företagets webbplats

Har du goda nyheter?

Går det bra för företaget? Har du tips om andra positiva näringslivsnyheter? 

Skicka pressinformation eller en e-post till webbredaktören.

En god start på dagen för magen.

Elisabeth Haglund, Håkan Strömqvist och Mattias Rossköld

Några av våra 150 gäster på Guldmorgon

Christof Jeppson underhöll med skön morgonmusik

Lars Nilsson, arkitekten till Livräddartornet med sitt trevliga bordssällskap.