Meny

26 jan 2018

Företagsreportage

Företagsbesöket: Torget AB

Halmstad har en ny uppstickare på den "digitala himlen" bland företagen i kommunen. Det är Torget, som med sin starka tillväxtprofil, har målet att bli ledande inom digital marknadsföring och sökoptimering.

Ett bra företagsklimat bygger på goda relationer med företagen och företagarna i kommunen. Därför är ett av våra viktigaste arbetsområden på Halmstads Näringslivs AB att göra företagsbesök. Varje år har vi minst 350 individuella företagsmöten. Syftet är att få en bild av nuläget, vilka behov som finns nu och i framtiden och på vilket sätt vi kan möta upp detta för att underlätta för företagen.

Färgstark norrlänning med stark tillväxtvilja

Nyligen besökte vi Torget, som har sitt huvudkontor i Halmstad, och träffade vd:n Urban Johansson. Denna färgstarka norrlänning från Överkalix beskriver sig själv som en serieentreprenör. Han har tidigare haft ledande befattningar i företag som reklambyrån Ogilvy, onlinemarknadsföringsbolaget Oniva Online Group och Swedish Open Båstad. Och nu ska han utveckla det nya bolaget Torget. Målet är att bli ledande inom digital marknadsföring och sökoptimering.

Torget körde igång sin verksamhet på allvar i höstas. I dagsläget har företaget 55 anställda, och fler ska det bli efter hand enligt Urban. Flertalet finns på huvudkontoret i Halmstad, men Torget har filialer från Skellefteå i norr till Helsingborg i söder. Strategin är att finnas nära kunderna för att optimera relationerna och ge bästa kundnytta.

Målgruppen är primärt små och medelstora företag. Torget har cirka 10 000 kunder över hela Sverige. 1000 av dessa köper tjänsten sökoptimering. Men företaget spanar redan in marknader utanför landets gränser.

I november köpte Torget bolaget Getupdated som finns i Borås. Också detta var ett led i den totala strategin för företagets tillväxt och utveckling inom digital marknadsföring. Ska man bli bäst måste man våga satsa. Ägarna av Torget har dessutom sett till att knyta till sig ett antal tongivande samarbetspartners.

Det gäller dessutom att synas i rätt sammanhang

En viktig del i marknadsföringen är att synas i högaktuella och positiva sammanhang. En sådan kul och stor grej är att Torget, med vd:n Urban Johansson i spetsen, kommer att ansvara för den digitala marknadsföringen av Swedish Padel Open i Båstad som drar igång den 23 juli 2018. Sofia Arvidsson, som lämnat tennisen bakom sig och istället skördar stora framgångar inom padelsporten kommer att vara frontfigur. Det här blir spännande!

Verksamhet:

Torget levererar digitala produkter och tjänster. Den digitala portföljen består bland annat av sökmotoroptimering, hemsidor, Google AdWords samt annonsering i sociala medier. På söktjänsterna torget.se och foretagsfakta.se, samt genom bolagets samarbete med merinfo.se, kan företaget skapa och stärka sina kunders lokala närvaro och synlighet online. Torget är enda Premier Google Partner i Halland. Det innebär att man uppfyller Googles högsta krav inom leveranskvalitet, personalens kompetens och att det finns en stor kundstock som anförtror hanteringen av sin annonsering på Google till Torget.

Länkar och relaterat material

Har du goda nyheter?

Går det bra för företaget? Har du tips om andra positiva näringslivsnyheter? 

Skicka pressinformation eller en e-post till webbredaktören.