Meny

25 jan 2018

Företagsnyhet

Tema kommunikation på Eldsbergabygdens Näringslivsdag

Igår genomfördes Eldsbergabygdens Näringslivsdag på Lilla Böslid. Vi var på plats och träffade de engagerade deltagarna. Temat handlade om att kommunicera i reklamtrött värld.

Catharina Raskov hälsade välkommen till Eldsbergabygdens Företagarnätverk och dess näringslivsdag. Därefter körde programmet igång.

Vi fick lyssna på Carina Wahlstedt Janson som är aktiv delägare i kommunikations ComWise. Hon tog bland annat upp närvaron på internet, kanalval och att människorna börjar bli mer och mer reklamtrötta. Det innebär att folk är mer och mer benägna att betala för att slippa ta del av reklambudskap.

I den efterföljande panelen kring kommunikationens hur och varför deltog Viveka Hedbjörk, ansvarig utgivare på Hallandsposten, Lisa Perby, vd och grundare av Menskopp samt Ulrika Larsson vd och ägare av Akademibokhandeln i Halmstads city.

Lisa startade sitt företag för 2 1/2 år sedan och har nu åtta personer anställda. Hennes kommunikativa utmaning är att prata om ett tabubelagt ämne. Mycket fokus ligger på att avdramatisera det där med mens genom att exempelvis dela faktarelaterat material i sociala medier. Det finns de som frågat varför hon döpt företaget till Menskopp. "- Ja men, det är ju en menskopp jag säljer."

Ulrika är tredje generationen bokhandlare. Hennes utmaning är att få folk att läsa böcker. Att få dem att älska böcker precis som hon. Ulrika har valt att vara med i en kedja, men gör sig själv hörd lokalt genom olika kanaler, exempelvis via Facebook.

Viveka tog upp problemet med att få diskussioner på ett ställe. Det gäller att vara på alerten med att granska och bevaka. Hennes råd är att vara trogen sitt budskap. Det är det här jag ska göra och det står jag för. Bara för att du nått en position kan du inte luta dig tillbaka, du måste erövra dina följare gång på gång på gång...

Länkar och relaterat material

Har du goda nyheter?

Går det bra för företaget? Har du tips om andra positiva näringslivsnyheter? 

Skicka pressinformation eller en e-post till webbredaktören.