Meny

25 okt 2017

Företagsnyhet

Undersökning om cityklimatet presenterad

Undersökningen i Cityklimatet är gjord av Fastighetsägarna och WSP. I undersökningen mäts ett område som WSP tar fram som stadskärna.

276 butiker och tre hotell deltog.

Vilka områden mäts i undersökningen?

  • Dagligvaror (livsmedel, parfym, hälsokost, tobak, tidningar, apotek, systembolaget
  • Sällanköpsvaror (kläder, skor, möbler, inredning, hemelektronik, leksaker)
  • Hotell & restaurang (caféer, vandrarhem, B&B)
  • Annan service (Hud & skönhet, kultur, resor och turism)

Den generella handelstrenden är att e-handeln ökar. Varje år har den en tillväxt på ca 17 %  och omsätter i dagsläget 57 miljarder kronor. Detta berör de fysiska butiker i stadskärnorna.

Realinkomster ökar vilket i sin tur gör att människor tenderar att spendera mer pengar på upplevelser och resor.

Branscher som ökade 2016: Optik, heminredning, järn & byggvaror
Branscher som minskade 2016: Beklädnad, skor, elektronik.
(Detta generellt för hela Sverige)

I Halmstads stadskärna bor ca 8000 personer och det är viktigt att dra nytta av att handeln finns så nära bostäder. Att city och områdena i anslutning till stadskärnan förtätar är något som kommer vara otroligt viktigt för framtiden. Trenderna visar nämligen att man vill shoppa nära där man bor.

Halmstad ligger stabilt när det kommer till marknadsandelar. Vi ser däremot svaga svängningar men det är inget som är oroväckande.

Restauranger och caféer är den bransch som bäst tillväxt både när det kommer till antal anställda och omsättning.

Fotocred: Halmstads City

Har du goda nyheter?

Går det bra för företaget? Har du tips om andra positiva näringslivsnyheter? 

Skicka pressinformation eller en e-post till webbredaktören.