Meny

25 apr 2017

Företagsreportage

Företagarporträttet: Hur kul kan de´va´att driva företag egentligen?

Det kan vara både riktigt kul, och "okul". Det finns utmaningar. Och det finns möjligheter. Vi pratade med Anders och Renata om hur det är att driva deras företag. Det här positiva paret är gifta med jobbet, och med varandra.

Namn: Anders och Renata Wennerholm
Företag: STS-Butiken som snart heter QC Trädgårdsexperten Halmstad
Befattning: Anders är ägare och vd, Renata har hand om administration och marknadsföring.
Grundat: STS-Butiken startades 1987 av Stig Andersson. Anders tog över för 14 år sedan.
Verksamhet: Produkter för skogsbruk, trädgård och grönytor. Verkstad för service. Butiken vänder sig till både privatpersoner, företag och offentliga verksamheter.
Antal anställda: 6
Finns på: www.stsbutiken.se och Facebook

Nu i veckan 30-årskalasar butiken. Och bara det är ju kul. Det kommer firas hela veckan lång. Kika in på deras Facebook så får du koll på alla happenings.

För 14 år sedan tog du över butiken Anders. Hur kom det sig?

Jag säsongsarbetade på Ringenäs Golfbana där jag hade hand om maskinerna. Hösten 2003 hörde jag rykten om att STS-Butiken var till salu. Jag åkte dit, träffade grundaren Stig Andersson och kollade om ryktet stämde. Det gjorde det. Två månader senare tog jag över butiken. Då var jag 29 år gammal.

I och med övertagandet fick jag tre anställda. Det var en helt ny situation för mig, jag hade aldrig varit chef innan dess. Tiden som följde var både tuff och lärorik.

Jag valde också att satsa på något som var nytt på marknaden - robotgräsklippare. Det var inte många som trodde på den produkten då så vi var ganska ensamma om den satsningen. Det är tufft att gå i fronten för utveckling men idag har vi till och med en fältarbetare som enbart jobbar med att installera och serva robotgräsklippare. Det gäller att våga.

Vad är det bästa med att driva företag?

Det oplanerade. Det är en utmaning. Du vet aldrig vad som händer, eller vad du möter under dagen. Jag gillar det.

Hur är det att driva butiken idag?

Det är en stor skillnad på sättet att marknadsföra sig på. Då räckte det med en annons i Hallandsposten. Idag måste du synas på många fler ställen, vara aktiv på sociala medier. Det är svårt att hitta rätt forum för att nå ut. Kunderna har ju också ändrat sitt köpbeteende. De är mer prismedvetna och pålästa. Ibland händer det att kunderna blivit felinformerade och då kan det vara svårt att övertyga dem om motsatsen.

Men du har valt att behålla en del gammalt...

Ja, jag vill hålla företaget i samma anda som då. Att leva upp till det vi står för, att vara en servande fackhandel. Det vi säljer ska vi kunna ta hand om från köp tills det är dags för skrot. Vi vill inte vara ett opersonligt varuhus utan vi vill hålla kvar den personliga kontakten med kunderna. Det ska vara enkelt för kunden. Köper de exempelvis en gräsklippare så ska det bara vara att rycka i snöret och dra igång när de kommer hem. Vi har tagit hand om allt det tråkiga; emballaget, monteringen, bensinpåfyllning och provkörning.

Idag vill vi satsa mer på privatmarknaden, men många tror att vi är dyra eftersom vi är en fackhandel. Utmaningen är att få potentiella kunder att inse att vi kan vara prisvärda och ändå ge mervärde.

Ni byter namn på butiken i år, varför det?

Helt enkelt för att få mer muskler när det gäller inköp och marknadsföring. Jag var med och startade upp QC Trädgårdsexperten för sju år sedan. Vi var några handlare som träffades och tyckte att varför ska vi kriga när vi kan samarbeta. För att få fart på det bildade vi det här bolaget. Idag är vi 37 delägare. Bygghemma och XL Bygg är några av dessa och XL Byggs vd, Bert Karlsson, är även vd i QC Trädgårdsexperten. Vi tar även fram egna varumärken. Tillsammans omsätter vi cirka 200 miljoner kronor. QC står för Quality Center.

2011 började Renata ”smygjobba”

Jag har alltid jobbat med människor och har en bakgrund som ledsagare och personlig assistent. Så för sex år började jag hjälpa Anders i butiken på fritiden. Men sedan tre år tillbaka är jag anställd och har hand om marknadsföring och administration. Här jobbar jag också med att hjälpa människor, fast på ett annat sätt.

Eftersom jag inte har någon specifik utbildning inom marknadsföring så lär jag mig genom omvärldsbevakning och att testa. Det är verkligen roligt! Och jag märker att det ger resultat. 2014 drog jag dessutom igång vår webbshop. Det gäller att våga testa sina gränser.

Vad har ni för tips till andra som vill starta eget?

Var beredd att offra väldigt mycket tid. Prata med familjen innan. Det är ju bra om det är i rätt tid i livscykeln. Ett ordentligt startkapital är också bra, du får ju inte lön direkt. Summa summarum - ge allt, offra allt.

Och om du har ett företag i utvecklingsfas?

Kolla marknaden. Vilket hål kan du fylla? Vi tror inte på små ensamma butiker utan jobba på att hitta samarbetslösningar och partners. Ensam är inte stark utan se till att få lite muskler bakom dig. Tänk också på att ägna dig åt det du är bra på. Låt andra göra det du inte är bra på.

Dessutom så tipsade Halmstads Näringslivs AB oss om att man kan få kostnadsfria konsulttimmar inom olika områden via Timbanken. Det ska jag kolla närmare på avslutar Renata.

Länkar och relaterat material

Har du goda nyheter?

Går det bra för företaget? Har du tips om andra positiva näringslivsnyheter? 

Skicka pressinformation eller en e-post till webbredaktören.