Meny

13 apr 2017

Företagsreportage

Hon har blick för glädje i Halmstad. Kan du gissa vem det är?

Boom, boom! Vi slår på trumman för ett nytt företagarporträtt om en riktig profil som satt sin prägel på Halmstads nöjesliv i många år. Du ska få några ledtrådar...

  • Hon är entreprenören som inte kallar sig för entreprenör.
  • Hon tycker att livet är för kort för att göra något tråkigt.
  • Hon vill att det ska hända saker.
  • Hon är ingen festprisse. Men det är det hon jobbar med.
  • Hon är varken kung eller drottning i baren. Hon gillar inte alkohol.
  • Hon är en av de mer kända profilerna i Halmstads nöjesliv.

I det här företagarporträttet möter du kontrasternas Katarina Lund

Hon är skattebetalare och mamma som nyttjar barnomsorg. Och hon driver nattklubb. Den här storyn handlar om mod och otålighet. Att våga utmana sig själv. Att välja att alltid se möjligheter. Att vara schysst mot varandra och vara snäll mot dem som behöver.

Namn: Katarina Lund
Företag: Boom Boom Room (Glädje i Halmstad AB).
Befattning: Ägare
Grundat: 2012
Verksamhet: Bedriva restaurang och nattklubb och därmed förenlig verksamhet.
Antal anställda: 22
Finns på: Facebook och Instagram, telefon och mail.

Katarina Lund

Som kvinna bryter du mot gängse krögarnormen

Du dricker inte alkohol. Och du är ingen festmänniska. Så den stora frågan blir självklart; Hur hamnade du i krogbranschen?

1999 flyttade jag till Halmstad eftersom dåvarande pojkvännen fick jobb på Bond. Dessförinnan var jag transfervärdinna och restaurangvärdinna för Apollo på Mallorca. Det var då jag verkligen grundade och förstod vikten av värdskap.

Från början jobbade jag som resurslärare i grundskolan. Men fick frågan om att hoppa in extra i garderoben på Bond på kvällarna. Först tackade jag nej eftersom det inte riktigt var jag. Men när jag väl testat så tyckte jag att det var jätteroligt. På så vis liksom gled jag in i kroglivet och jag är nog lika förvånad som alla andra som känner mig.

Du utmanade verkligen dig själv. Hur är du som person?

Jag tycker att man måste våga stå upp för sig själv. Jag är inte rädd av mig utan är nog en modig människa. Jag älskar att debattera och när det är högt i tak. Visst har jag försökt hålla låg profil, men det går inte.

Det är viktigt att vara schysst mot varandra. Att man ska vara snäll mot dem som behöver. Men också att du måste kunna sätta ner foten när det behövs. I garderoben på Bond fick jag en fantastisk ”utbildning”. Jag blev kurator, bollplank och informatör. Men framför allt blev jag medmänniska.

För snart fem år sedan sålde du Bond. Vad hände sen?

När jag sålde Bond ägde jag 60 procent av företaget och var engagerad i det mesta. Men jag ville testa något nytt i livet och jag ville ha mer tid för familjen. Hur det nu var så blev jag tillfrågad om att jobba på ett säljbolag, vilket jag gjorde i tre och ett halvt år. Det var inget för mig.

Det var åtskilliga gånger jag funderade på vad jag hade gjort. Varför jag sålde Bond. Jag kände mer och mer att jag ville tillbaka till branschen. Och rätt tillfälle kom när jag blev kontaktad av ägarna till Boom Boom Room som ville sälja.

Så nu är du tillbaka. I januari 2017 tog du över Boom Boom Room

Ja. Och jag ser bara möjligheter. Lokalen är så fantastiskt fin att jag tyckte det var synd att den ska stå tom dagtid. Därför har jag satsat på man ska kunna boka Boom Boom Room både dag- och kvällstid på vardagar. Det kan vara konferenser, företagsevent, födelsedagar, bröllop… det här är ju faktiskt en kyrka från början så det passar ju utmärkt att viga sig här.

Fredag och lördagar kör vi nattklubb på olika teman. Något som uppskattas har det visat sig.

Vad är det bästa med att driva företag?

Det är att det tillåter mig att vara den jag är, att jag kan säga vad jag vill, att det är högt i tak, att jag får umgås med glada och festfyllda människor. Att de jag arbetar med, mina kollegor som ofta är yngre än jag, ger mig så mycket energi. Jag är både rastlös och kreativ, i företagandet får jag utlopp för det.

Vad har varit din största utmaning som företagare?

Att bli förstådd av myndigheter. Det här är en bransch som många har fördomar emot. Speciellt i myndighetsvärlden upplever jag. Det finns de som ser oss krögare som lite skumma, vi jobbar på nätterna, är partynissar, glider runt i fina bilar och strör runt svarta pengar. I de flesta fall är det inte så. Vi sliter hårt och vi är stolta över det vi gör. Och det är nog få branscher som har så mycket regler och förordningar. Men jag vill betona att jag tycker att det är bra med tillsyn och kontroller. Och de sköts bra här i kommunen.

Något jag tycker är synd är att Halmstad tappat lite av sin profil som en bubblande fest- och sommarstad sedan ungdomscampingen på Karlstorps Camping lades ned. Ungdomarna blir ju vuxna, skaffar familj och ska semestra någonstans. Om de i sin ungdom blivit portade i Halmstad är det inte säkert att de väljer att återvända.

Till sist, vad är ditt bästa råd till någon som vill starta eget eller utveckla sitt företag?

Att våga drömma, men ändå hålla det realistiskt! Att inse att, att vara egenföretagare är en livsstil! Därför är det oerhört viktigt att välja något som ligger dig varmt om hjärtat. Det får inte kännas jobbigt när telefonen ringer konstant, problem uppstår, personal sjukskriver sig. Allt negativt ska kännas som en utmaning som ska lösas, och inte en börda! Då har man valt rätt bransch!

Ta hjälp i början, det är en djungel av måsten innan man kommer igång, ex banklån, företagsplan, företagsbudget mm mm. Men det finns proffsig hjälp att få, tex genom Nyföretagarscentrum, Timbanken, Arbetsförmedlingen, din bankman/kvinna. Våga be om hjälp, man kan inte vara bäst på allt! :-)

Och vet du inte vart du ska vända dig kan du alltid ta kontakt med någon på Halmstads Näringslivs AB. De har koll på kontaktvägar och nätverk.

Länkar och relaterat material

Har du goda nyheter?

Går det bra för företaget? Har du tips om andra positiva näringslivsnyheter? 

Skicka pressinformation eller en e-post till webbredaktören.