Meny

01 sep 2016

Pressmeddelande

Magnus Helgesson ny i Sweden Hotels styrelse

Nu blir det åka av för Sweden Hotels. Superentreprenören Magnus Helgesson tar plats i styrelsen.
– Vi ska gå från 57 till 250 hotell och inom snar framtid kommer alla känna till oss, säger Magnus Helgesson, grundare av restaurangkedjan Harrys Pubar AB – som gick från 0 till 700 miljoner under Magnus ledning.

Redan som tolvåring stakade Magnus Helgesson ut sin entreprenöriella bana. Han var då Sveriges yngste företagare. Sedan dess har han öppnat ett femtiotal restauranger och byggt upp en av Sveriges största krogkedjor. Idag reser han land och rike runt som framgångsrik inspiratör, föreläsare och verksamhetsutvecklare.

– Hotellverksamhet har alltid legat mig varmt om hjärtat. Med familjen Lundström som mina mentorer har jag fått god insikt i branschen. Jag arbetade exempelvis med familjen när de hade miljardomsättning och sålde till Scandic, säger Magnus Helgesson.

Målet är nu inställt på att göra Sweden Hotels till Sveriges största hotellkedja – och han har styrelsen med sig.

– Jag lockas av att styrelsen bestämt sig för en kraftig tillväxt. Rätt utvecklat ser jag inga hinder för kedjan utan dörren står öppen. Hotellnäringen präglas tyvärr av lite väl mycket oligopol och det är dags för Sweden Hotels att ta nya tag på marknaden.

– I jämförelse med Elite som har 28 hotell är Sweden hotels med sina 57 hotell en stor aktör på marknaden, men det är nu den riktiga resa börjar och inom kort kommer alla känna till oss.

Enligt Magnus finns det idag många som är duktiga på att kartlägga och göra trendkänsliga omvärldsanalyser, men när det kommer till verklig handling så är det inte alla som levererar. Samtidigt är det bara handling som kan skapa resultat.

– Med mig i styrelsen kommer det bli fokus på action.
I samband med det kliv vi nu vill ta så krävs specialkompetens och vi är nu på jakt efter en riktigt vass VD.

Därefter blir den initiala uppgiften enligt Magnus att skapa en fulltalig styrelse med kompetens att skapa ett erbjudande ingen hotelier kommer kunna tacka nej till.

– Framförallt så handlar det om att hjälpa hotellen till bättre lönsamhet och högre stolthet. Alla som tillhör Sweden hotels i framtiden ska vara stolta och känna att de tillhör Sveriges bästa hotellkedja, avslutar Magnus.

Länkar och relaterat material

Har du goda nyheter?

Går det bra för företaget? Har du tips om andra positiva näringslivsnyheter? 

Skicka pressinformation eller en e-post till webbredaktören.