Meny

12 jun 2015

Företagsreportage

Företagarporträttet: Om content och nätverkande

Okey, hur skriver man ett webbreportage om ett företag som är proffs på kommunikation? Det, mina vänner, är en utmaning. Risken är ju att de gör det bättre själva. Här kommer texten i alla fall...

FÖRETAGARPORTRÄTTET

Företag: ComWise
Namn: Love Janson och Carina Wahlstedt Janson
Befattning: Äger och driver bolaget gemensamt.
Grundat: 1997. Ombildat till Aktiebolag 2001.
Verksamhet: Bolaget skall tillhandahålla helhetslösningar inom PR- och kommunikations-branschen för att stödja företags externa och interna kommunikation ävensom idka därmed förenlig verksamhet.
Finnspå: Facebook, Linkedin, Twitter, blogg och www.comwise.se.

Content – hela vägen

Love drog igång sitt företag 1997 och har sett den snabba utvecklingen på kommunikationssidan, alla nya kanaler som dyker upp – hela tiden. 2010 kom Carina in i bilden och nu driver makarna ComWise gemensamt.
Det här är välbekanta Halmstadprofiler. Du kanske har mött dem på något nätverksmöte, eller är du en av företagarna som anlitat innehållet i firman genom åren? Ja, vi pratar content. Love och Carina är nämligen proffs på kommunikation. Så den kompetens som de själva personligen innehåller hjälper andra företag att få koll på, och paketera, sitt innehåll. Låter det knepigt? Det är det inte. Eller jo, det är svårt.

Kommunikation är faktiskt bland det svåraste som finns

Vad vill vi säga? Varför säger vi det? Och hur säger vi det? Vilka kanaler ska man använda? Hjälp! I dagens informations- och kanalbrus gäller det verkligen att hitta rätt. Att få människor att läsa, lyssna, se och inte minst - att känna.

Redan de gamla grekerna hade koll på retoriken

Eller rättare sagt, de ”uppfann” den. Väldigt kort sammanfattat handlar det om konsten att övertyga. Och det är ju det vi gärna vill göra i vår kommunikation. Skriftligt, muntligt och visuellt. Det är sådana saker som Love och Carina hjälper till med.

”Retorik är som ett verktyg. Du kan använda det till både bra och dåliga saker. Så det gäller att använda det rätt.

Nätverk hjälper till i kommunikationen

Det finns nätverk IRL (in real life) och det finns nätverk på webben, små och stora, lösa och sammanhållna. Facebook, Twitter, Instagram… och så lite till. Love och Carina ser att betydelsen av att nätverka har ökat rejält. Och det gör kommunikationsstrategin ännu viktigare.

”Är du förbannad? Ta det lugnt med Facebook.”

Det personliga mötet är oöverträffat när du vill erbjuda både personligt och professionellt content. Ett gott råd till alla företagare är alltså att leta upp bra nätverk att delta i. Ta dessutom och fundera på vilken kommunikationsstrategi du ska ha, tycker du att det är svårt så ta hjälp. Det gäller ju att få ut rätt innehåll i rätt kanaler. Och glöm inte att ärlighet varar längst i all kommunikation – så det så!

Hitta nätverk som passar dig

Funderar du på vilka nätverk som passar dig? Hör gärna av dig till oss på Halmstads Näringslivs AB så tipsar vi. Eller kan du kolla in sidan med Organisationer & nätverk. Där har vi samlat ihop dem vi känner till. Saknas något så säg gärna till.

Länkar och relaterat material

ComWise webbplats

Har du goda nyheter?

Går det bra för företaget? Har du tips om andra positiva näringslivsnyheter? 

Skicka pressinformation eller en e-post till webbredaktören.