Meny

17 jun 2014

Företagsreportage

Halmstadfestivalen Heartbeat – en historia om entreprenörshjärtan som slår för Halmstad

Entreprenörer är ett envist släkte, de ger sig inte i första taget. Och så ska det vara. För det är sådana människor som får saker att hända...

Två av dessa är Lasse Lundholm och Pelle Stenbäck som båda driver egna företag. Lasse har klädbutiken Rockstyle och Pelle driver företaget Pole Position Sport. Men som om det inte vore nog så vill de dessutom att Halmstad ska vara en riktig upplevelsestad - inte minst på sommaren. Så förra året drog de igång festivalprojektet Heartbeat med stöd av bland annat Destination Halmstad

Vi träffade Lasse för att få veta lite mer om bakgrunden.

Varför startade ni Heartbeat?

Jag har växt upp i Halmstad och varit med om exempelvis Laxivalen och Marinfestivalen. Festliga och folkliga arrangemang som dragit folk både här hemma och utifrån. Tyvärr har bägge försvunnit. Vi tycker att det behövs något igenkännande för Halmstad, nu och i framtiden. Ska staden utvecklas kan vi inte bara luta oss mot att vi har våra fina stränder och golfbanor. Vi handlare och krögare vet att det måste hända något för att Halmstad ska behålla attraktionskraften. Därför drog vi igång Heartbeat förra sommaren.

Och nu gör ni det igen!

Ja, man kan ju tycka att det inte är riktigt klokt. Men dels har vi ett två-årsavtal med Destination Halmstad och dels tycker vi att det är ett kul koncept. Tror man på något får man inte ge upp. Hade jag inte tyckt att det var roligt hade jag inte gjort det. I år har vi fått skruva till Heartbeat och anpassa musikfesten för en bredare målgrupp – nu finns det något för hela familjen, gammal som ung.  Och så flyttade vi hela evenemanget till Norre Katts Park. Det ska kännas att det är citypuls.

Den 26 juli är det alltså dags för årets Heartbeat, hur känns det?

Det är inte utan att hjärtat slår extraslag, det ju alltid en chansning att fixa stora arrangemang. Vi hoppas att det åtminstone ska gå plus minus noll. Det måste ju finnas ekonomi i projekten för att man ska kunna fortsätta.

Vi har ett jättestarkt startfält med Alcazar, Ace Wilder, Michael Jackson Tribute, Vita Bandet och Rydell & Quick. Så jag vill uppmana alla att köpa biljetter, kom hit, var med, se till att det händer i Halmstad. Och jag önskar att företagare ska köpa biljetter och komma med sina anställda och bjuda in gäster…

Sedan vill jag att alla ska förstå hur viktigt det är att engagera sig i sin kommun. Lokala entreprenörer, kommunen själv, politiker, boende, ja alla helt enkelt. Vi måste göra det här tillsammans, vi måste hjälpas åt. Stora evenemang skapar ju ekonomi hos restauranger, handlare, hotell med mera. Det gagnar alla.

Du sa att du har en vision…

Ja, jag har en vision om att det ska bli en riktigt härlig folkfest. En Halmstadfestival som appilerar på kommunens tre hjärtan och som drar nationellt och får hit turister. Halmstad ska vara en intressant och spännande kommun som lockar nya invånare. Vi får inte vila nu när vi blivit Årets Sommarstad – vi ska bli Årets stad året runt.

Kontakta Lasse på 073-332 50 00 om du vill samarbeta kring Heartbeat.
info@heartbeathalmstad.se

Mer info finns på www.heartbeathalmstad.se och kolla in filmen - den ger verkligen en skön känsla av sommar, fest och Halmstad.
Ps: Förköp: Halmstad Turistbyrå. Förköp Online: www.biljettforum.se¶


Länkar och relaterat material

Företagets webbplats

Har du goda nyheter?

Går det bra för företaget? Har du tips om andra positiva näringslivsnyheter? 

Skicka pressinformation eller en e-post till webbredaktören.