Meny

24 mar 2014

Företagsreportage

Välkommen till möjligheternas paradis!

Det var moderatorn Göran Adléns inledning av Tillväxtdagens seminarium i Halmstad Arena den 14 mars 2014

Men först började vi med Meat2Eat. Frukost med mingel. Och vilka goda wraps! Det blev en smaklig inledning på Tillväxtdagen. Här kommer andra slags smakprover...

Vanligtvis brukar man säga att man ska tänka utanför boxen. Gör inte det, vi skiter i boxen, det är vi själva som ställt dit den. Nu ska vi tänka fritt uppmanade Göran. Och vi fick ta del av en maktförskjutning – idag behövs inte en massa pengar för att lyckas med företagandet. Idag kan du marknadsföra dig via sociala medier – gratis. Och ryktet om FB:s död är överdrivet. FB växer och frodas i allra högsta grad. Inte minst i åldersgruppen 65 + som lever med devisen att ”man ska dö ung så sent som möjligt”.

Men, du är inte längre ensamägare till ditt varumärke. Det ägs av kunderna. Deras reaktioner och agerande i sociala medier styr hur du kommer att lyckas. ”Vi måste få andra att sälja åt oss, ni måste leverera en story till era kunder som de kan berätta.”

Carl Fredrik Graf, ordförande i Halmstads kommunstyrelse, och Karolina Davidsson, vd för Halmstads Näringslivs AB hälsade alla välkomna till en passionerad och innovativ dag.

Tack snälla för att du klagar - vad har du för lösning? Det handlar om att lyssna och visa att alla medarbetare har ett ansvar. Johan Hellström gjorde inte precis ett klipp när han som 27-åring ärvde Björn Axéns konkursfärdiga frisörimperium. Att få ett gäng egon att dra åt samma håll och att hitta den gemensamma drömmen. Det blev som att bestiga K2 – tufft. Men Johan hade passionen. Det räcker inte att vara superduktig, du måste också vara ödmjuk och lyhörd för att behålla och skaffa nya kunder. Se till att personalen delar företagets värderingar.

Idag är Björn Axén en av världens bästa salonger och har fått ta emot flera internationella priser. En praktisk innovation har företaget också hunnit med. Idén föddes i samband med en stor modevisning i New York. Alla modellerna med afrofrisyer hade rakpermanentats och fick stor uppmärksamhet. Efter några veckor började den naturliga krusningen växa ut och frisyrerna lyftes från hårbotten och skapade en enorm fyllighet. Idén till Volumaster var kläckt.

De digitala infödingarna har obefintlig lojalitet. Multitasking är helt normalt. Vi pratar om barnen och ungdomarna. De är informationsproffs som inte vet vad väntetider eller begränsade öppettider innebär. Vill de göra något för att de tycker att det verkar vara kul så gör dem det. 12-åriga MissLisibell (snart 13) är ett Youtube-fenomen. Hon gillar färger och hon gillar smink och har skapat sin egen kanal för att dela med sig av sitt intresse. MissLisibell har massor av följare, men hon råkar även ut för hatkommentarer. – jag försöker att inte ta åt mig och har fått lära mig att stå emot och ändå göra det jag tycker är kul säger hon.

Den nya energikrisen handlar inte om olja, det handlar om vår egen energi. Genom träning minskar vi stress. Tänk om när det gäller arbetet, se hälsa på ett strategiskt sätt. Nordic Wellness visade exempel på olika träningspass.

Anton Johansson pratade om sitt favoritämne – sig själv. I alla fall enligt vad han själv sa. Den här 25-åriga killen har hunnit med mer än vad många gör under en livstid. Inte minst när det gäller företagande. Han bjöd på ett helt gäng tips när det gäller webbnärvaro och sociala medier, som exempelvis ”fusk är tillåtet och ofta nödvändigt”, ”hata jante”, ”gör det snyggt, skryt, gör allt du kan för att få bekräftelse”, ”ta hjälp med besluten - prenumerera på andras rekommendationer”…Nyckeln till framgång är att ha roligt. Och satsa på sådant som funkar i mobilen – den kanalen ökar mest.

Under tiden som seminariet pågick skapade Halmstadkonstnären Emil Olsson en unik tavla som innehöll både passion och innovation. Den skänkte han sedan till Röda Korset som auktionerade ut den och tack vare det fick in 15 000 kronor! Emil har mycket hjärta. Vi fick även höra om hur snabbt en karriär kan ta fart tack vare webben och sociala medier. Emil som började banan i Halmstad har nu haft utställningar i både London och San Fransisco. Och mer är på gång...

Författaren, till boken Snäll Rebell, Håkan Eriksson lyfte fram välfärdens entreprenörer. Det var inspirerande berättelser om människor och företagare som gör att skolan, vården och omsorgen utvecklas och blir bättre. Vi fick bland att höra om mobila förskolebussar, bildskärmar som följer ögonrörelser medarbetardrivna äldreboenden. Vill du veta mer så läs boken. Där finns hela 32 intervjuade välfärdsentreprenörer.

Göran Adlén avslutade sin seminariedel med att uppmana oss alla att ha mod i vardagen, att ha mer skoj för då blir vi glada och kreativa, lev med förändringar, reflektera, gör bra saker hela tiden, våga se möjligheter. Kort sagt: Våga! Älska! Spring!

Anneli Andelén utsågs av Svenskt Näringsliv till Hallands mest företagsamma människa 2013. 2001 tog hon över Maa Såg. Hennes bästa tips för att lyckas och för att utvecklas både som människa och företagsledare är att skaffa sig en mentor, nätverka, fråga om råd, ta hjälp, brinn för det du gör. Och omge dig med andra företagsamma människor, man blir ju som man umgås. Att skapa teamkänsla är också oerhört viktigt.

En annan företagsam människa är Lina Krüger Christiansen på Halmstads Näringslivs AB. Hon har projektlett hela Tillväxtdagen 2014. För det fick hon blommor och ett stort tack.
Foto: Joakim Leihed


Länkar och relaterat material

Företagets webbplats

Har du goda nyheter?

Går det bra för företaget? Har du tips om andra positiva näringslivsnyheter? 

Skicka pressinformation eller en e-post till webbredaktören.