Meny

21 nov 2013

Företagsreportage

Swedbanks Näringslivsdag 2013

Onsdagen den 13 november var det dags för Swedbanks Näringslivsdag 2013 som hölls på Hotel Tylösand. Årets tema var; Kommunicera och agera för framtiden - hur skapar vi ett mer attraktivt näringslivsklimat i Halmstad.

Näringslivsdagen inleddes av moderatorn Michael Jacobsson, Swedbank och VD Thomas Gränsman. De hälsade alla välkomna till eftermiddagen och blickade kort tillbaks till förra årets näringslivsdag.

Det ekonomiska läget

Först ut var Magnus Alvesson, Senior Ekonom på Swedbank som pratade om det ekonomiska läget. Siffrorna för Europa börjar peka svagt uppåt och det ses som väldigt positivt. Stabilisering i Europa och tillväxt i USA är positivt för Sverige och prognosen för 2014 och 2015 är att det kommer att bli starkare år än vad det är nu.

Att snacka snyggt

Nästa upp på scen var Elaine Eksvärd, en av Sveriges mest anlitade retorikkonsulter och föreläsare. Hon pratade om konsten att få folk att vilja lyssna.
Elaine har bl.a. skrivit böckerna "Snacka Snyggt" och "Härskarteknik". Det var mycket från den förstnämnda boken som hon vävde in i sin föreläsning som var både träffsäker och hade en stor dos av humor. Hon gav många tips och säger att "din röst ger känslan till ditt budskap. Använd den på rätt sätt så vill folk lyssna på dig".

Hur är läget?

Efter fikapaus med mingel bjöds Elisabeth Haglund, VD på Hotel Tylösand upp på scen. Hotellet blev Årets Marknadsförare 2013 tidigare i höst. Elisabeth berättade om verksamheten och om deras marknadsföring bl.a. deras nya hemsida som nyligen lanserats. Trots ett fantastiskt läge så gäller det att jobba aktivt!

Årets Entreprenör 2013 Lars Lindström, LinSon fick berätta om sin verksamhet från förr till idag. Hur han ofta halkat in på ett bananskal i olika sammanhang är en av anledningarna till hans framgång. Hans budskap var; Tacka aldrig nej till en möjlighet, man vet aldrig vad det kan leda till.

Halmstads Guldläge

Karolina Davidsson, VD på Halmstads Näringslivs AB presenterade Halmstads Guldläge. Att sätta Halmstad på kartan på ett sätt som hörs, syns, känns och sticker ut, men hur ska vi göra det? Vi behöver etablera Halmstad ännu mer, då vi vill ha Sveriges bästa klimat för företag och människor!

Förra näringslivsdagen meddelades att Pilkingtons anläggning i Halmstad skulle läggas ner. Det som hänt sedan dess är att Stena Metall har förvärvat Pilkingtons fastighet och vänt något negativt till positivt. Att kommun och näringslivet samarbetar gör att fler positiva saker kan hända och får Halmstad att må ännu bättre!

Stenåldershjärna i en modern värld

Sist ut bland dagens föreläsare var Ari Riabacke, Fil. Dr. i risk- och beslutsanalys. Han lade fokus på hur vi fattar beslut med en stenåldershjärna i en modern värld.

Dagens information ställer höga krav på vad vi tar in av allt informationsflöde, samtidigt som vår hjärna är förprogrammerad från urminnestider. Ari sa att "känslan är alltid snabbare än tanken". Vi tar alltså många gånger beslut innan vi hunnit tänka igenom det.

Länkar och relaterat material

Företagets webbplats

Har du goda nyheter?

Går det bra för företaget? Har du tips om andra positiva näringslivsnyheter? 

Skicka pressinformation eller en e-post till webbredaktören.