Meny

26 sep 2013

Guldmorgonreportage

Körledare tränar företagare på Guldmorgon

I september besökte operatenoren och körledaren Rickard Söderberg Guldmorgon på Gullbrannagården. Han värmde upp publikens röster och berättade hur han bygger sitt varumärke med hjälp av sociala medier. Deltagarna fick också lyssna till hur man skapar framgångsrika företag på landsbygden och om det goda resultat som sommarens event i Halmstad har skapat.

Man skulle kunna tro att Rickard Söderberg står framför sin riksbekanta Halmstadkör i Körslaget och mjukar upp deras röster med olika övningar. Men det är företagare och näringslivsintresserade och inte kören som får
denna uppvärmning av stämbanden på höstens första Guldmorgon. Det ehövdes denna isande höstvackra morgon.

Gullbrannagården var fylld till sista plats med cirka 150 deltagare. Rickard talar om poängen med att bygga varumärke. Hans modesta vilja är att förändra världen och körens varumärke fylls därför med ett budskap. Att sprida kärlek. Det passar naturligtvis mycket bra med Halmstads tre hjärtan i vapnet. Han berättar om den betydelse som födelsestaden har för honom och lyfter särskilt fram den kommunala musikskolan.

När körens varumärke är etablerat måste det kommuniceras. Rickard har därför en tydlig strategi och sprider budskapet med hjälp av sociala medier som Facebook, Twitter och Instagram. Det är en kulturell gärning
som inte bara sprider kärleksbudskapet utan även marknadsför Halmstad i vårt land.

Rekordsommaren som gav klirr

För visst har det varit mycket tal om staden vid havet i sommar! Det är inte märkligt med tanke på att Halmstad stått värd för ett pärlband av idrottsliga aktiviteter. Tänk bara på SM-veckan och dam-EM i fotboll. Det har skrivits spaltmetrar och visats på TV om eventen

Under SM-veckan avverkades 31 sporter på 11 arenor och publiken strömmade till. 59 000 besökte sportevenemangen och 62 Mkr spenderades under veckan, summerar Ann Johansson på det kommunägda Halmstad Convention Bureau. När tjejerna intog Örjans Vall ringlade ett blågult supportertåg till fotbollsplanen. Detta event lockade 9 500 besökare och man beräknar att 25 Mkr sattes i rullning. Båda eventen fick höga betyg i de mätningar som genomfördes. Till dessa sportevent kan läggas Halmstadgillet, konserterna med Gyllene Tider och dinosaurieutställningen på Halmstad Arena. Totalt har föreningslivet fått ett välbehövligt tillskott i kassan på 1,5 Mkr. Aktiviteterna har alltså varit lönsamma ur flera aspekter.

Entreprenörer  utvecklar landsbygden

Sommaren gav ett gott resultat och öppnar upp för nya möjligheter. Det hör också ihop med temat för Guldmorgonen: MUU som står för möjligheter, upplevelser och utveckling.

Gullbrannagården förkroppsligar dessa tre ord, bland annat med det stora utbud av aktiviteter som gästerna bjuds på. Till exempel Gullbrannafestivalen med 60 konserter med svenska och internationella artister, Sportveckan som i år gästades av Magnus Hedman och köraktiviteter. Magnus och Ewa Bylander, som driver denna kombinerade camping, konferens- och kursgård, blev utsedda till årets campingföretagare.

Det som skiljer Gullbrannagården från aktörer inom upplevelsenäringen, berättar Ewa, är att under sommaren kan man avsluta dagen med andakt i kyrkan. Ewa skriver om livet på gården i en blogg och har gjort detta i fem år.
Gullbrannagården är ett exempel på hur verksamheter kan bli framgångsrika på landsbygden. Hushållningssällskapet vill stödja utvecklingen av företagandet och har flera aktiviteter och projekt för att nå det målet.

Johan Strand från Hushållningssällskapet i Halland berättar på Guldmorgonen om att förädla kunskap och få en levande landsbygd. Man arbetar med att införa lean i lantbruket med hjälp av särskilda coacher, öka samverkan mellan branscher med en lantbruksnavigator, stärka ästnäringen och att klimatoptimera lantbruket. Man ägnar sig också åt mat och hälsa och man vill även att fler ska spisa vildsvin. Hushållningssällskapet i Halland håller till på Lilla Böslid, som ligger inte långt från Gullbrannagården.

Karolina Davidsson, vd för Halmstads Näringslivs AB, tog upp två ljuspunkter som lyser upp i höstmörkret. Den ena är Galan den 1 november som i år firar tioårsjubileum. Den andra ljuspunkten är Swedbanks Näringslivsdag den 13 november som bland annat syftar till att stärka företagsklimatet i kommunen. Dock får man naturligtvis inte missa nästa Guldmorgon.

Vi är extra stolta över att kunna presentera Rickard Söderberg, Team Rickard, Körslaget i TV4, som medverkar denna Guldmorgon

Dag: Torsdag den 26 september 2013
Tid: kl 06.45.
Plats: Gullbrannagården, Eldsberga. Hitta dit

Tema:

MUU - Möjligheter, Upplevelser & Utveckling

Den här morgonen är vi på landet. Och vad kan passa bättre än ett MUU som tema. Vi får veta mer om spännande Möjligheter för gröna näringar – både lokalt och globalt.

Vi har haft en supersommar fylld av Upplevelser, och det bara fortsätter. Inte minst med Team Rickard i Körslaget. Hör också den intressanta berättelsen om företagarresan som ledde till priset Årets campingföretagare – här pratar vi Utveckling. Hjärtligt välkommen till en inspirerande frukost.


----------------------------------------------------------------------------------


PROGRAM:

Kl 06.45: Vi börjar med frukost - Passa på att mingla och skapa nya kontakter! Sätt dig gärna bredvid någon du inte har pratat med förut.

Välkommen! Karolina Davidsson, VD, Halmstads Näringslivs AB

Vinnande utveckling av verksamheten: Ewa och Magnus Bylander, Gullbrannagården. Årets campingföretagare
     
Rekord i mästerskap- nu går vi mot nya segrar!: Ann Johansson, Halmstad Convention Bureau, Halmstad & Co.
     
Odla talang - förädla kunskap - leverera framtid: John Strand, Hushållningssällskapet i Halland
     
Team Rickard sätter Halmstad på kartan: Rickard Söderberg, opererasångare och debattör

Summering. Tid för mingel och frågor. Vi avslutar ca kl 08:30

Anmälan: Senast måndag den 23 september.
Till anmälan
Anmäl ev. specialkost till leili.lindwe@halmstad.se.
Glöm inte visitkorten – du kanske får napp vid utlottningen...

Länkar och relaterat material

Företagets webbplats

Har du goda nyheter?

Går det bra för företaget? Har du tips om andra positiva näringslivsnyheter? 

Skicka pressinformation eller en e-post till webbredaktören.