Meny

12 aug 2013

Företagsreportage

Avslutning för Halmstads Sommarlovsentreprenörer

Under sommaren 2013 har åtta Halmstadsungdomar genom konceptet Sommarlovsentreprenör provat på att vara egna företagare. Det är första gången vi i Halmstad kör konceptet och både ungdomar och arrangör har lärt sig mycket under resans gång!

Under sommaren har entreprenörerna synts i flera olika tidningsreportage. De har lärt sig en del hårda läxor kring företagande och vad som krävs för att lyckas, men de har också haft roligt, till exempel på en regional after-work den 24:e juli.

På kick-outen berättade ungdomarna lite om de största vinningarna med att vara Sommarlovsentreprenör. Det var rörande överens om är att det var en nyttig erfarenhet inför att starta eget ”på riktigt” vilket ett par av dem tänkt göra.

Philip Arvidsson, som drivit Philips bygg, registrerade redan i början av sommaren och grubblar nu över sitt namn då det inte blev godkänt på grund av Philips (som är ett annat, lite större, företag…). Marcus Bermhed och August Svensson kommer med hjälp av handledare men också Coompanion och Nyföretagarcentrum starta varsitt företag som skapar reklamjinglar men fortsätta arbeta tillsammans. Tom Andersson, som under sommaren bytt affärsidé från restaurering av longboards till att trycka t-shirts till fotografering, och Felix Fallkvist, trollkonstnär, är båda sugna på att fortsätta med UF på vägen mot att starta eget och de fick träffa Hanna från UF på kick-outen.

Ida Sävborg kommer fortsätta skapa hattar om än i långsammare takt och Katarina Fällgren är sugen på nya idéer, nu när hon provat på att skapa armband (med trähjärtan som skapades av spill från snickerier, och en del av förtjänsten skänktes till Hjärt- och lungfonden). Att som Alice Rundegren, vars affärsidé var att cykla med folks sopor till återvinningen mot ersättning, komma på att egenföretagande nog trots allt inte är för dig – det är också bra att lära sig!

Några av de här ungdomarna kommer säkert att dyka upp på höstens Entreprenörsskola som arrangeras av Halmstads Näringslivs AB. En av de saker de lärt sig är just hur mycket resurser det finns om de vill fortsätta bygga vidare på sina väldigt olika, men lika spännande, affärsidéer. Efter jul finns idéer om en återträff för att se hur det går för dem alla och utbyta fler idéer, för det där med att nätverka har ungdomarna också sett vinsten i!

Made by Halmstad, som ska fungera som en bro mellan skola och arbetsliv i Halmstad kommun, har stöttat processen som drivits med hjälp av handledare Linn Marklid.
Text & foto: Anna Hammarlund, projektledare för Made by Halmstad.

Länkar och relaterat material

Företagets webbplats

Har du goda nyheter?

Går det bra för företaget? Har du tips om andra positiva näringslivsnyheter? 

Skicka pressinformation eller en e-post till webbredaktören.